Decyzja o rozpoczęciu działalności gospodarczej wiąże się zazwyczaj z ciężką pracą już od samego startu. Zbudowanie odpowiedniego biznesplanu i strategii, działania marketingowe, zgłębiające świadomości marki, organizacja przestrzeni do pracy, rekrutacje pracowników – to jedne z licznych obowiązków, jakie czekają na świeżo upieczonego przedsiębiorcę, a dochodzą jeszcze kwestie związane z finansami i księgowością firmy. Jest to duża odpowiedzialność, która może odwieść niektóre osoby od pomysłu o założeniu własnej firmy. Nie ma również pewności, czy marka się przyjmie i będzie miała szansę zaistnieć na tak konkurencyjnym rynku jak obecnie. Jest jednak na to sposób – franczyza.
Franczyza to model biznesowy zakładający współpracy dwóch stron – franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Ten pierwszy to osoba, która decyduje się prowadzić działalność gospodarczą pod szyldem innej marki, zazwyczaj z ugruntowaną już pozycją i dobrze znaną. Franczyzobiorca uiszcza co miesiąc opłatę, w zamian otrzymując pomoc w prowadzeniu działalności, najczęściej w marketingu, rekrutacji i szkoleniu pracowników, dostarczaniu wiedzy know-how. Musi oczywiście spełniać on określone warunki w umowie, lecz jest to pomysł na biznes, który niekiedy opłaca się bardziej niż założenie własnej firmy od zera. Osoba działająca w ramach marki, która jest rozpoznawalna i chętnie wybierana przez klientów ma większe szanse na zarobek, już nawet na starcie, co za tym idzie nie musi ona zmierzać z identycznymi problemami, co firma, która jest na rynku świeża i nieznana.