Konwerter w skrzyni biegów – co warto wiedzieć?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Co to jest?

Konwerter to urządzenie mechaniczne, które znajduje się w skrzyni biegów. Odpowiada za przekształcenie prędkości obrotowej silnika na wyższą prędkość obrotową, która następnie przechodzi przez skrzynię biegów i trafia do kół.

Konwertery stosowane są w samochodach osobowych i ciężarowych z automatyczną skrzynią biegów, a także w niektórych pojazdach z manualną skrzynią biegów. Służą one nie tylko do zwiększenia prędkości obrotowej silnika, ale także do poprawy jego charakterystyki momentu obrotowego.

Jaki jest jego cel?

Głównym celem konwertera jest zwiększenie momentu obrotowego przy niskich prędkościach i zmniejszenie go przy wysokich. Konwerter robi to poprzez wykorzystanie ciśnienia płynu ze skrzyni biegów, które jest kontrolowane przez korpus zaworu wewnątrz skrzyni biegów. Korpus zaworu wykorzystuje ciśnienie hydrauliczne z pompy olejowej silnika do obsługi zaworów w obudowie konwertera. Zawory kontrolują, jak duże ciśnienie płynu wpływa lub wypływa z wałków osi podczas ich obracania, co kontroluje, jak duży moment obrotowy jest przyłożony do każdego wałka osi.

Im większy moment obrotowy generuje silnik, tym więcej mocy przechodzi przez konwerter, gdy jest on używany w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, która ma sprzęgło blokujące (jak te znajdujące się w większości pojazdów z napędem na przednie koła). Jeśli nie masz wystarczającego momentu obrotowego, usłyszysz dźwięk klikania podczas powolnego przyspieszania lub podczas włączania zasilania podczas postoju na pierwszym biegu lub biegu wstecznym.

Jeśli chcesz poznać szczegóły, to koniecznie sprawdź witrynę: https://www.mvs.auto.pl/regeneracja-konwerterow.html.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*